Hidratáció: Miért fontos odafigyelni a megfelelő folyadékpótlásra?

5 százalékos testtömeg- veszteség. A vízivás legfontosabb színterei

Az utóbbi évtizedekben a csontritkulás kiemelkedő és egyre növekvő népegészségügyi gonddá vált. Újabb adatok szerint az oszteoporózisra visszavezethető halálozás már összemérhető a mell- és nőgyógyászati daganatok okozta halálozással. A csontritkulással kapcsolatban tehát bőven akad tennivaló. E betegség bárkinél kialakulhat - a tévhitekkel ellentétben nem csak az idősek betegsége - ezért fontos, hogy felhívjuk a figyelmet az oszteoporózisra és a megelőzését szolgáló alapvető tudnivalókra.

Mindkettő komoly gondokat okoz! Azt azonban már kevesebben tudják, hogy az is ártalmas lehet, ha egyszerre túl sok folyadékot veszünk magunkhoz. A legújabb kutatások eredményei azt igazolják, hogy az is veszélyes, ha túl kevés és az is, ha túl sok folyadékot iszunk.

Nagyon egyszerű!

Senki sem vitatja a folyadékpótlás jelentőségét. Ám egyre több szakértő hívja fel a figyelmet a túlivás hyperhidráció veszélyeire is. A cikk hatására Amerikában és Ausztráliában is több tudományos vizsgálatba kezdtek, és felülbírálták a folyadékfogyasztásra jó fogyás célok ajánlásokat. Szomjúságérzet - hogy működik szervezetünk vízháztartása?

A szomjúság a szervezet fiziológiai válasza a folyadékegyensúly eltolódására. A folyadéktartalom csökkenése súlyos zavarokhoz vezet, ezért az emberi szervezet nagyon pontosan szabályozza a test folyadék- és elektrolitháztartását.

A testhőmérsékletük változásaiból a verseny előtt, alatt és után 5 százalékos testtömeg- veszteség le következtetéseket hidratáltsági állapotukra vonatkozóan.

Dehidratáció? Túlivás? Mindkettő komoly gondokat okoz! - I. rész

Az eredmények szerint az ironman triatlonisták hidratáltsági szintjének csökkenésével dehidratáció emelkedett testük maghőmérséklete. Megállapították, hogy a verseny befejezése után nem mutatható ki összefüggés a test hidratáltsági szintje és a testhőmérséklet között. A hidratáció mértékét a testsúly mérésével tudták nyomon követni. A dehidratáció további tünetei nem mutatkoztak: a vér nátriumszintje és a vizelet 5 százalékos testtömeg- veszteség paraméterei normál értéktartományba estek.

Mindebből a tudósok arra a következtetésre jutottak, hogy a teljes testtömeg 3 százalékának elvesztése a mérsékelt klímaviszonyok mellett történő ironman verseny alatt a sportoló maghőmérsékletét nem emeli meg olyan mértékben, hogy hőgutától kellene tartani.

Ez teljesen ellentmond az American College of Sports Medicine  ACSM által ben meghatározott irányvonalnak, miszerint a kitartó sportot űző sportolóknak a verejtékkel veszített teljes vízmennyiséget folyadékfogyasztással kell pótolniuk, és ne hagyatkozzanak csupán a szomjúságérzetükre, továbbá a szervezet több mint 2 százalékos testsúlyvesztéssel járó vízvesztése dehidratációval fenyeget, ami negatívan hat a teljesítményre.

Hirdetés Noakes szerint vizsgálati eredményeik azt igazolják, hogy a test hőszabályozása a súlyveszteségtől független, ezért teljesen indokolatlan az ironman versenyek alatt a mértéktelen ivás a versenyzők attól való félelemében, hogy szervezetük károsodást szenved.

nyuszi kell fogyni menopauza zsírégetés

A túlzott mértékű folyadékfogyasztás nem csak a hőháztartásra van káros hatással, hanem hiponatrémiás enkefalopátiához a vér alacsony nátrium szintje és az agyműködés károsodása is vezethet. Azt hozzá kell tennünk, hogy az egészség megőrzéséhez és az optimális teljesítményhez szükséges folyadékmennyiség-igény egyénenként változó. Továbbá felmerülhet a kérdés, hogy az ausztráliai ironman 10 versenyzője nem teljesített-e volna jobban, ha több folyadékot fogyaszt és kevésbé dehidratált.

Nőknél ebben az esetben a BMI értéke a 19—24, férfiaknál a 20—25 tartományba esik. Ha nem tartozol ebbe a tartományba, még nem kell elásnod magad. A helyes táplálkozás és a rendszeres testmozgás csodákra képes! A sport elengedhetetlen része az életednek és csupa izom vagy?

Csökkenti a teljesítményt a dehidratáció? A sportolók a hőmérséklettől és a sport intenzitásától függően óránként akár másfél liter folyadékot is veszíthetnek a verejtékkel. Ezt a veszteséget pótolni kell annak érdekében, hogy a szervezet egészségesen tudjon működni.

Csökkenti a teljesítményt a dehidratáció?

Minél kisebb az adott tempó megtartásához szükséges oxigénigény, annál jobb a futás hatékonysága. A vizsgálatban 10 jól edzett 20 éves átlagéletkorú fiatal vett részt.

Négy tesztet végeztek, két napra elosztva.

88 font fogyás képes a jalapenók zsírt égetni?

Két tesztet teljesen hidratált állapotban folytattak le, kettőt pedig dehidratált állapotban a vízveszteség 5,7 százaléka volt a teljes testtömegnek, azaz 3 liter. A kutatók különféle változókat mértek, úgy mint a hormonszintet, a testhőmérsékletet, a kardiovaszkuláris funkciókat, illetve a résztvevők elmondása alapján az egyedi megerőltetés mértékét.

Az eredmények meglepőek.

egy test vékony fogyás javítja az erekciós rendellenességeket

A hidratáció és terhelés semmilyen kombinációjában nem mutatkozott szignifikáns különbség a futás hatékonyságának vonatkozásában. Nem volt különbség sem az egyedileg érzett megterhelés, sem a sporttevékenységhez kötődő laktátkoncentráció vonatkozásában. Ez magas fiziológiás megterhelésre utal. Ez az a határ, ahol a teljesítmény romlása megkezdődik. A camberrai Ausztrál Sportintézet tudósainak vizsgálatai szerint téves az az elképzelés, hogy a folyadékvesztés miatti súlycsökkenés automatikusan a teljesítmény javulásához vezetne.

További vizsgálatok szükségesek annak megállapítására, hogy hol van pontosan az a két szélső határ, ahol a folyadékvesztésből adódó súlycsökkenés még javítja a teljesítményt, és ahol a dehidratáció már rontja azt. Felmerül a kérdés, hogy milyen folyadékpótlási stratégia a legjobb a lehető legjobb teljesítmény eléréséhez, ami egyben a lehető legkevesebb hátránnyal jár. Azoknak a sportolóknak, akik olyan sportot űznek, amiben nagy izommunkára van szükség, már a 2 százalékos folyadékvesztés is túl sok, emellett már nem tudnak optimális teljesítményt nyújtani.

  1. Hidratáció: Miért fontos odafigyelni a megfelelő folyadékpótlásra?
  2. BMI kalkulátor – milyen az ideális testsúlyod | NIVEA

A maximális folyadékvesztés a testtömeg 1 százaléka lehet. A kitartó sportokat űző sportolók esetében ez a szám legfeljebb 2 százalék lehet, az ennél nagyobb veszteség teljesítményromláshoz vezet.

Mivel a dehidratáció és a stresszhormontermelés közt összefüggés áll fenn, különösen a nagy erőkifejtést igénylő sportokat űzőknek kell nagy figyelmet fordítani a hidratáltságra. Az edzések során elviekben erre minden sportoló odafigyel. A versenyek során előfordulnak dehidratált fázisok, ekkor is törekedni kell a folyadékpótlásra, de mivel a versenyek nem mindennaposak, az ilyen kis dehidratált fázisok nem okoznak károsodást a szervezetben.

TANITA Testtömeg összetétel analízis - Balance Mozgásterápiás és Sport Innovációs Központ

Mindenképp törekedni kell viszont arra, hogy edzés során ne kerüljön rendszeresen dehidratált fázisba! WEBBeteg - B. Árki Ildikó.